Problemele generate de sutele de mii de mașini rulate în țara noastră și care ne inundă străzile reprezintă un exemplu foarte bun pentru modul în care nu trebuie făcute lucrurile.

Pe de-o parte, este foarte bine că tot mai mulți oameni pot consuma mai mult și își pot permite să cumpere o mașină, dar toți cei care cumpără și-o pot permite cu adevărat? Eu nu cred acest lucru. Există niște criterii, condiții care ar trebui respectate când cumpărați o mașină:

  • nu uitați niciodată că prețul de achiziție al mașinii este cel mai mic dintre costuri, cheltuielile imense (taxe, impozite, asigurări, întreținere, cauciucuri de iarnă etc.) apar după;
  • să fiți capabili să acoperiți cu ușurință toate cheltuielile legate de mașină (maximum 5-10% din veniturile voastre);
  • dacă mașina ar fi furată, ar trebui să puteți cumpăra una nouă fără a distruge bugetul familiei;
  • ar trebui să existe mai multă valoare în contul vostru bancar sub formă de investiții și depozite, decât în fața casei sub forma unei mașini.

Sună a educație financiară, nu-i așa? De fapt, așa și este. Uită-te la ce fel de mașini folosesc oamenii în țări precum Olanda, Austria sau Danemarca, ei respectă criteriile de mai sus. Cealaltă parte a monedei este infrastructura. Capacitățile noastre nu corespund nevoilor de trafic. Fără autostrăzi, centuri, locuri de parcare și un sistem de transport public performant și foarte bine dezvoltat, am ajuns la haosul care se întâmplă astăzi în orașele noastre. Ne „petrecem” ore și ore în trafic și toate frustrările și tensiunile pe care le acumulăm la serviciu explodează în situațiile din trafic: oamenii au început să lupte din cauza incidentelor de trafic minore, luptând pentru fiecare bucată de asfalt, luptând pentru locuri de parcare. Putem vedea asemenea incidente în fiecare zi în presă. Și cred că situația va evolua din rău în mai rău, pentru că importul și producția nu se vor opri.

Ce bine ar fi fost în acest caz să avem o strategie pe termen lung, să ne gândim la viitoarele provocări de transport cu un deceniu în avans, să avem analize de impact și, de asemenea, planuri pe termen scurt. În prezent, situația se înrăutățește mai repede decât se dezvoltă infrastructura necesară. Dacă nu se întâmplă nimic, numai măsuri drastice mai pot ajuta sau vom petrece tot mai mult timp în mașini, autobuze și tramvaie.

Autor:

László Diósi
Director General, Președinte al Directoratului, OTP Bank România, 
Președinte al Fundației Dreptul la Educație 

Trackback URL: https://www.okcenter.ro/aglomeratie/trackback/

Leave reply:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.