Acest concept de „contract psihologic” a fost dezvoltat de expertul organizațional Denise Rousseau și reprezintă credințele reciproce, percepțiile și obligațiile neoficiale, nescrise, morale, dintre un angajator și un angajat. Acesta stabilește dinamica relației și definește caracterul detaliat al muncii care trebuie făcută și este diferit de contractul de muncă oficial, care, în mare parte, identifică „doar” obligațiile și responsabilitățile reciproce.

Contractul psihologic se referă la setul nescris de așteptări ale relației de muncă, distinct de contractul de muncă oficial. Luate împreună, contractul psihologic și contractul de muncă definesc relația angajator-angajat.

Prin urmare, contractul psihologic este colectarea de reguli și obiceiuri nescrise între angajați și angajatori, și se bazează pe anii de istorie de interacțiune, obiceiurile și experiența dobândite. Desigur, contractul psihologic este și o parte a culturii organizaționale (amintiți-vă definiția culturii organizaționale: “modul în care facem lucrurile aici”).

Aș vrea să cred că în cultura noastră avem un contract psihologic foarte puternic, care cuprinde câteva elemente importante și în baza căruia interacționăm mereu:

– în general: corectitudine

– reciprocitate

– răbdare, înțelegere

– sinceritate, încredere (controlată )

– gândire pe termen lung

– suntem corecți

– respectăm și recompensăm performanța, loialitatea, integritatea, profesionalismul

– suntem, de asemenea, loiali reciproc și preferăm promovarea internă ca primă alegere

– avem grijă de colegii noștri

– nu lăsăm pe nimeni să sufere în cazul unor schimbări externe

– facem tot posibilul pentru a oferi oportunități reale, normale și oportunități de dezvoltare personală

– nu contează dacă ești bărbat sau femeie, tânăr sau bătrân, blondă sau roșcată (sau fără păr deloc ), gras sau subțire, alb sau negru sau albastru – deciziile personale sunt luate pe baza valorilor, performanțelor, șanselor egale și obiectivității

– așteptăm de la colegi să respecte valorile noastre comune

– încercăm să nu-i dezamăgim pe colegii cu performanțe

– protejăm și stăm lângă colegii noștri și nu lăsăm pe nimeni în urmă (care merită) (la fel ca la US Marines )

– nu trebuie să citiți printre rândurile mele! Nu e nimic acolo. Eu spun și scriu exact ce vreau să spun

– nu știu tot! Iau decizii pe baza informațiilor actuale și, dacă e bine explicat, pot să fiu convins să schimb orice decizie. Dacă am luat o decizie greșită, spuneți și discutăm!

– nu cerem niciodată taskuri imposibile sau ilegale, adică după orice cerere sau ordin trebuie să adăugați „dacă este posibil. Dacă nu, vă rog să îmi dați un feedback, să mă informați”

– porțile managementului sunt mereu deschise

– vrem gândire structurată și soluții.

 

Autor:

László Diósi
Director General, Președinte al Directoratului, OTP Bank România, 
Președinte al Fundației Dreptul la Educație 

Trackback URL: https://www.okcenter.ro/contract-psihologic/trackback/

Leave reply:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.