„Ai înnebunit ?! Ce fel de lecție de management ne poate învăța o navă?!”

Sincer, înțeleg dacă aceasta este prima ta reacție. Dar, de fapt, putem învăța și de la un vapor de luptă.
În profesia de management, majoritatea problemelor sunt cauzate de diferite niveluri de manageri care nu își fac treaba lor, ci:
– fac treaba subordonaților, muncesc în locul managerilor sau specialiștilor din echipă;
– interacționeaza direct cu subordonații subordonaților lor.

Primul simptom indică pur și simplu faptul că un manager a fost promovat dincolo de competențele sale și, în loc să se ocupe de conducerea echipei sale sau să se concentreze pe motivarea și dezvoltarea echipei, el încă crede că numai el muncește perfect și singura treabă bine făcută este a lui sau controlează personal și detaliat.

Acești “manageri” își găsesc zona de confort în munca manuală, în munca specialiștilor, în performanța directă și nu în munca în mod indirect, realizată prin alți oameni: adică managementul! Acești manageri distrug valoarea, pentru că nu folosesc puterea și performanța care ar fi în echipa lor.

Al doilea simptom este mai periculos pentru că provoacă haos, pasivitate, lipsă de claritate și încredere, inactivitate și distruge întregul nivel de management. Acești manageri nu au încredere în subordonații direcți sau pur și simplu consideră că singura performanță de management bun poate veni de la ei. În acest caz, în cele din urmă, nimeni nu va ști cine este managerul real, ce fel de sarcini trebuie să îndeplinească diferite niveluri de conducere, cine raportează către cine, cine stabilește task-uri pentru cine etc.

În Londra, pe malul râului Tamisa, o navă de război veche este ruginită pe ancher, petrecând pensia bine meritată: H.M.S. Belfast.
La prima vedere, este vorba doar de un crucișător, dar dacă observăm mai bine, putem să vedem ceva specific și interesant: această navă are două niveluri de post de comandă („bridge”), unul pentru căpitan și unul pentru amiral – pentru că era o navă de comandă.
Marinarul britanic știa bine despre practicile de management defectuos menționate mai sus, pentru că amiralul, chiar dacă era șeful întregii flote, și așa a fost și șeful căpitanului din Belfast, îi era strict interzis să dea ordine directe către capitan despre cum să-și conducă nava și îi era strict interzis să dea comandă directă către capitan sau către altcineva din echipajul din Belfast. Putea comanda întreaga navă, dar nu putea să comande direct vaporul de sub picioarele lui, nici nu putea să intre pe „podul” căpitanului fără invitație!
S exact asta este – „leadership”. Să gestionezi lucrurile indirect, prin intermediul oamenilor. Mulțumesc, H.M.S. Belfast, pentru lecție!

Autor:

László Diósi
Director General, Președinte al Directoratului, OTP Bank România, 
Președinte al Fundației Dreptul la Educație 

Trackback URL: https://www.okcenter.ro/lectii-de-management-de-la-un-crucisator/trackback/

Leave reply:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.